*

Erkki Aurejärvi Oikeuden poluilla

Byggmax voitti urheiluvedonlyönnin

Rakennustarvikeketju Byggmax järjesti urheiluvedonlyönnin jääkiekon maailmanmestaruudesta.  Mukaan pääsivät ne, jotka viikon aikana ennen kisoja (29.4. – 6.5.) ostivat tavaraa Byggmaxin myymälöistä.  Veto kuului näin:

Jos Suomi voittaa maailmanmestaruuden, ostajat saavat takaisin puolet maksamastaan kauppahinnasta.  Jos Suomi ei voita, Byggmax pitää koko hinnan.

Kyseessä oli mainoskampanja, jonka päämääränä oli lisätä myyntiä.  Siinä oli Byggmaxin mahdollinen voitto vedonlyönnissä.  Mahdollinen tappio oli 50 % yhden viikon myyntituloista.

Ostajakunnan mahdollisena voittona oli 50 %:n hinnanalennus.  Ostajien mahdollisena tappiona oli se, että he tekivät enemmän hankintoja kuin olisivat tehneet ilman houkutusta.

Vedonlyönti ratkesi Byggmaxin eduksi, kun Suomi jäi hopealle.  Byggmaxin maajohtaja Aleksi Virkkunen on kiitellyt kampanjaa:

”Ihan mukavasti myynti on lähtenyt tässä vaiheessa liikkeelle, ihan tavoitteiden mukaisesti. Mielestäni tulos oli ihanteellinen."

”Ainakin myymälöistä kuuluneen palautteen perusteella meillä kävi aika paljon ensikertalaisia kävijöitä palautuskampanjan aikana."

”Lupaus 50 prosentin takautuvasta rahapalautuksesta Suomen MM-voiton ehdolla rikkoi kaikki Byggmaxin tähänastiset myyntiennätykset.”

"Se meni yli odotusten, vaikka meillä oli todella kovat odotukset."

Ostajakunnan panos tässä urheiluvedonlyönnissä oli tämän mukaan mittava.  Usko Suomen voittoon MM-kisoissa sai aikaan ylimääräistä rahanmenoa.

Kun vedonlyönti oli näin tuottavaa, Byggmax luultavasti jatkaa samalla tiellä.  Urheiluhulluja suomalaisia kiinnostaisivat varmaan yleisurheilun EM-kisat Amsterdamissa heinäkuussa ja Rion olympialaiset elokuussa.  Voittaako suomalainen miesten keihäänheiton, heittääkö suomalainen yli 90 metriä?  Vetäviä vedonlyöntikohteita olisi suuri määrä.

Byggmaxin onnistunut kampanja saattaa houkutella muitakin yrittäjiä.  Minkä tahansa hyödykkeen hinta voidaan tietysti kytkeä jonkin urheilukilpailun tulokseen.

Lain mukaan Veikkaus Oy:llä on yksinoikeus vedonlyöntipelien toimeenpanemiseen.  Byggmaxin kampanja täytti minun tulkintani mukaan vedonlyöntipelin tunnusmerkit, mutta valvontaviranomaiset ovat ilmeisesti eri mieltä.  Jäämme siis odottamaan seuraavia urheiluvedonlyöntejä.

Rakennustarvikeketju Byggmax järjesti urheiluvedonlyönnin jääkiekon maailmanmestaruudesta.  Mukaan pääsivät ne, jotka viikon aikana ennen kisoja (29.4. – 6.5.) ostivat tavaraa Byggmaxin myymälöistä.  Veto kuului näin:

Jos Suomi voittaa maailmanmestaruuden, ostajat saavat takaisin puolet maksamastaan kauppahinnasta.  Jos Suomi ei voita, Byggmax pitää koko hinnan.

Kyseessä oli mainoskampanja, jonka päämääränä oli lisätä myyntiä.  Siinä oli Byggmaxin mahdollinen voitto vedonlyönnissä.  Mahdollinen tappio oli 50 % yhden viikon myyntituloista.

Ostajakunnan mahdollisena voittona oli 50 %:n hinnanalennus.  Ostajien mahdollisena tappiona oli se, että he tekivät enemmän hankintoja kuin olisivat tehneet ilman houkutusta.

Vedonlyönti ratkesi Byggmaxin eduksi, kun Suomi jäi hopealle.  Byggmaxin maajohtaja Aleksi Virkkunen on kiitellyt kampanjaa:

”Ihan mukavasti myynti on lähtenyt tässä vaiheessa liikkeelle, ihan tavoitteiden mukaisesti. Mielestäni tulos oli ihanteellinen."

”Ainakin myymälöistä kuuluneen palautteen perusteella meillä kävi aika paljon ensikertalaisia kävijöitä palautuskampanjan aikana."

”Lupaus 50 prosentin takautuvasta rahapalautuksesta Suomen MM-voiton ehdolla rikkoi kaikki Byggmaxin tähänastiset myyntiennätykset.”

"Se meni yli odotusten, vaikka meillä oli todella kovat odotukset."

Ostajakunnan panos tässä urheiluvedonlyönnissä oli tämän mukaan mittava.  Usko Suomen voittoon MM-kisoissa sai aikaan ylimääräistä rahanmenoa.

Kun vedonlyönti oli näin tuottavaa, Byggmax luultavasti jatkaa samalla tiellä.  Urheiluhulluja suomalaisia kiinnostaisivat varmaan yleisurheilun EM-kisat Amsterdamissa heinäkuussa ja Rion olympialaiset elokuussa.  Voittaako suomalainen miesten keihäänheiton, heittääkö suomalainen yli 90 metriä?  Vetäviä vedonlyöntikohteita olisi suuri määrä.

Byggmaxin onnistunut kampanja saattaa houkutella muitakin yrittäjiä.  Minkä tahansa hyödykkeen hinta voidaan tietysti kytkeä jonkin urheilukilpailun tulokseen.

Lain mukaan Veikkaus Oy:llä on yksinoikeus vedonlyöntipelien toimeenpanemiseen.  Byggmaxin kampanja täytti minun tulkintani mukaan vedonlyöntipelin tunnusmerkit, mutta valvontaviranomaiset ovat ilmeisesti eri mieltä.  Jäämme siis odottamaan seuraavia urheiluvedonlyöntejä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Mielestäni ko. firmalla oli toinenkin vedonlyönti Venäjän ja Suomen lauantain pelistä. Ainakin lauantaina MTV:ssä pyöri Byggmaxin mainos, jossa Suomen jokaisesta tehdystä maalista luvattiin sunnuntain ostoksista 10 prosentin alennuksen. Näin sitten pelin jälkeen oli firman mainos, jossa kerrottiin firman antavan 30 prosentin alennuksen, koska Suomi teki ko. pelissä 3 maalia.

Käyttäjän nurmenmarkku kuva
Markku Nurmi

Vaikka en juuri ole oikeustieteen tohtori, olenpahan vedonlyöntiä joskus harrastava kansalainen. Siksi Erkki Aurejärven spekulointi Byggmaxin myynninedistämiskampanjasta lailla säädellyksi vedonlyönniksi tuntuu huvittavalta.

Vedonlyönnissä on aina mahdollista menettää peliin sijoittamansa rahat, kun taas Byggmaxin ostokset maksettiin hankittujen rakennustarvikkeiden hinnan mukaan. Jos siis osti 1000 eurolla tavaraa, sai 1000 eurolla tavaraa. Kukaan asiakas ei tässä "pelissä" voinut hävitä.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Ymmärrän pointtisi ja itseäni ei kiinnosta tälläiset lait. Jos saisin päättää, vapauttauttaisin uhkapelit kokonaan.. Mutta nyt ollaan sääntöjen viidakossa niin.. voisinko myydä paperin palasen 100€? ja jos Kups voittaa mestaruuden annan rahat 3x takaisin papaerin ostajalle? Enhän minä muuta myynyt kuin paperia?

Ymmärrän tuon toisen tarjouksen että jos Suomi tekee maaleja niin myöhemmin/Kilpailun jälkeen on tarjoukset voimassa maalimäärän mukaan.. Ei ennen sitä.

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

"...voisinko myydä paperin palasen 100€? ja jos Kups voittaa mestaruuden annan rahat 3x takaisin papaerin ostajalle? Enhän minä muuta myynyt kuin paperia?"

Kassan, eli maksatuksen, mukaan tuominen tekee esimerkistäsi vedonlyöntiä. Byggmaxin tapauksessa kyseessä on ainoastaan ylimääräinen asiakasbonus (ehdon toteutuessa)

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Viktor Vastaus kommenttiin #5

Nopeastihan tuosta luodaan järjestelmä jossa molemmat ostavat toisiltaa "paperin". Voittaja "palauttaa" suuren osan rahoista.

Tietysti tämä voidaan vielä pistää sopivaan kuoreen jossa oikeasti myydään jokin tuote.

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

Ideahan on mitä mainioin, ja tarjoaa kauppiaille lukuisia mahdollisuuksia. Esimerkiksi: Juhannusviikolla grillin ostajille -50% hinnasta jos juhannuksena sataa! (ostospaikkakunnan Ilmatieteen laitoksen virallinen mittauspiste ratkaisisi tuloksen tietty)

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Hyvä kirjoitus. Teimme aiheesta jutun Uuden Suomen uutispuolelle. Haastattelin juttuun Byggmaxin maajohtajaa Aleksi Virkkusta, joka kertoi, että myynti nousi kampanjaviikolla 45 % viime vuoden vastaavaan viikkoon verrattuna.

http://www.uusisuomi.fi/raha/196119-erikoinen-mm-k...

t. Linda / US

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Hienosti oivallettu sinulta Linda. Ymmärsit tudella kamppanjan uutisarvon, mitä ei juuri tapahtunut, ainakaan näkemäni mukaan, muissa julkaisuissa. Mahtikamppanja olisi ansainnut leveämmän huomion, mutta hyvä näinkin.

Käyttäjän AleksiSaarinen kuva
Aleksi Saarinen

Ei Byggmax mitään voittanut koska olivat ilmeisesti vakuuttaneet itsensä voiton varalta. Vakuutusyhtiö voitti.

Mutta ovela kampanja! Suomen tn voittaa tuolla kamppanja viikolla oli vedonlyöntifirmojen mukaan noin 1/5, ja kun mahdolliset tappiot oli ilmeisesti suojattu, käytännössä kyse oli vain 10% alennuskampanjasta byggmaxille, ottelun lopputuloksesta riippumatta.

Toki asiakkaat olisivat voineet rahastaa ja suojata oman osuutensa yhtälailla.

Tässä sekä sijoitusmaailmassa yleisesti vedonlyönnin sekä sijoittaimisen raja on hyvin häilyvä.

Käyttäjän erkkiaurejarvi1 kuva
Erkki Aurejärvi

Edellä Markku Nurmi esittää kommentin:
”Vedonlyönnissä on aina mahdollista menettää peliin sijoittamansa rahat, kun taas Byggmaxin os-tokset maksettiin hankittujen rakennustarvikkeiden hinnan mukaan. Jos siis osti 1000 eurolla tavaraa, sai 1000 eurolla tavaraa. Kukaan asiakas ei tässä "pelissä" voinut hävitä.”
Kyllä asiakkaat saattoivat hävitä ja hävisivät. Mahdollisuus saada tavara puoleen hintaan vaikutti olennaisesti ihmisten ostopäätöksiin. Byggmaxin maajohtaja Aleksi Virkkunen kertoo kampanjasta:
”Ihmisten ostokäyttäytyminen erosi suuresti normaalista: he ostivat enemmän, tekivät kalliimpia ostoja kuin normaalisti ja ostivat tuotteita suunniteltua aiemmin.”
Kampanjan johdosta jotkut ihmiset ostivat tavaroita, joita eivät muuten olisi hankkineet ollenkaan. Ja asiakas, joka ei olisi ostanut tiettyä tavaraa 1.000 eurolla, osti sen, kun oli mahdollista, että hinta olisi vain 500 euroa. Vedonlyöntiriskinä oli se, että hän joutui maksamaan koko 1.000 euroa. Ti-lannetta voidaan verrata alennusmyyntiin, jossa hintaa on alennettu 50 %. Alennusmyynnissä alen-nus on varma, Byggmaxin markkinoinnissa alennus riippui jääkiekon MM-kisojen tuloksesta.
Asiakas osallistui vedonlyöntiin panoksella, joka oli 50 % kauppahinnasta. Ne asiakkaat, jotka oli-sivat muutenkin ostaneet 1.000 euron hintaisen tavaran nimenomaan 1.000 eurolla, eivät tietysti hävinneet mitään.
Jos tällainen markkinointi yleistyy, on varmaa, että viranomaiset joutuvat puuttumaan siihen ja ehkä lainsäätäjäkin joutuu.

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

Kannattaa myös muistaa, että kuluttajalla on palautusoikeus tavarakaupassa. VEDONLYÖNNISSÄ palautusoikeuta ei ole. Siinä on iso ero näiden kahden toimintatavan välillä.

Byggmaxin sivuilta (suora lainaus): "Myymälätuotteiden takaisinosto. Myymälöissämme on käytössä 30 vuorokauden avokauppa kuitin esittämistä vastaan. Puutavaraa, listoja ja laastituotteita ei vaihdeta eikä niitä voi palauttaa. Tuotepalautukset otetaan vastaan vain, mikäli tuote on muuttumattomassa kunnossa eli käyttämätön, ehjä ja vahingoittumaton. Tuotteen on oltava kokonainen, mikä tarkoittaa, että rikottuja pakkauksia tai tuotteen osien palautuksia ei hyväksytä palautukseksi.."

(ts. "vedonlyönti" on useimpien tuotteiden kohdalla täysin riskitöntä. Vaatii ainoastaan hieman vaivannäköä kiikutella edestakaisin tuotteet)

Käyttäjän nurmenmarkku kuva
Markku Nurmi

Nähdäkseni asiakasta, kuten Erkki Aurejärvi olettaa,"joka ei olisi ostanut tiettyä tavaraa 1.000 eurolla, osti sen, kun oli mahdollista, että hinta olisi vain 500 euroa", pitäisi miettiä kuluttajansuojan kannalta.

Harhauttamisesta kai silloin on kyse, jos (sinällään täysivaltainen) asiakas ei tajua kauppa-aktin luonnetta?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Muistatteko Tuurin kyläkaupan Miljoonapilkin 1996-2005 ?

Vesa Keskinen tuomittiin muistaakseni arpajaislain rikkomisesta mm. sakkoihin ja taloudellisen hyödyn menettämiseen .

Pilkkikilpailun kaloihin oli istutuksen/järveen päästämisen yhteydessä kiinnitetty "hintalaput", jonka suuruisella summalla onnekas pilkkijä sai kyläkaupasta tavaraa. Koska kyseessä oli sattumaan perustuva rahavoitto, niin katsottiin kyseessä olevan arpajaiset.

Tämä Byggmaxin tapaus muistuttaa jossain määrin Miljoonapilkkiä.

P.S. Asiaa käsittelivät tuolloin niin käräjäoikeus, hovioikeus kuin KKO.

Käyttäjän nurmenmarkku kuva
Markku Nurmi

Muistaakseni Miljoonapilkkiin oli osallistumismaksu, jolla ei sitten saanutkaan muuta kuin "arvan" eli luvan pilkkiä.

Ei siis mielestäni muistuta Byggmaxin bonuslupausta.

Sattuma ratkaisi voittajan, ei kalastajan taidot ja siksi Pyhä-Vesa sai sakot!

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Huippupilkkijät ovat nykyään varsin ammattilaisia taidoissaan ja Miljoonapilkissäkin samat pilkkijät vuosien mittaan saivat ylös hintalapulla merkittyjä voittokaloja, tosin pienemmillä voitoilla merkittyinä.

Mitä enemmän kaloja pilkkijä sai pyydystettyä, sitä todennäköisempää oli, että joukosta löytyi myös merkittyjä kaloja. Sattuma ei kokonaan ratkaissut voittokalojen saamista.

P.S. Miljoonakaloja ei koskaan saatu talvella ylös.

Käyttäjän eskovirri kuva
Esko Virri

Käsitykseni mukaan vedonlyönniksi määrittelyyn vaaditaan se, että siihen osallistuvilta vaadittaisiin erillistä vastiketta. Jos tässä olisi tarjottu ostoksen kylkeen arpalippua jonka hinta olisi ollut X tai Y% ostoksen kokonaishinnasta ja Suomen voittaessa ostokseen käytetyistä rahoista puolet olisi palautettu, olisi kyseessä ollut järjestetty vedonlyönti. Nyt kysymys oli vain hieman luovemmasta versiosta bonusjärjestelmässä.

Toimituksen poiminnat